Autizam, poznat i kao poremećaj iz spektra autizma (ASD), obuhvata širok raspon razvojnih stanja koja se manifestuju kroz poteškoće u socijalnoj interakciji, komunikaciji i obrascima ponašanja.
Simptomi autizma mogu biti blagi, umereni ili teži, i razlikuju se od osobe do osobe.
Najblaži oblik autizma, često nazivan blagi ili visokofunkcionalni autizam, odnosi se na osobe kod kojih su simptomi manje izraženi i koje mogu voditi relativno samostalan život, uz određene izazove u socijalnim situacijama.
Šta je najblaži oblik autizma?

Najblaži oblik autizma obuhvata osobe koje se suočavaju sa poteškoćama u socijalnoj komunikaciji i interakciji, ali nemaju ozbiljne prepreke u svakodnevnom funkcionisanju.
Oni često imaju prosečne ili iznadprosečne intelektualne sposobnosti, pa čak i izražene talente u određenim oblastima.
Ipak, njihovo razumevanje društvenih normi, figurativnog jezika ili emocionalnih signala može biti ograničeno, što dovodi do teškoća u izgradnji prijateljstava ili održavanju odnosa.
U prošlosti, blagi oblici autizma su često obuhvatali dijagnoze poput Aspergerovog sindroma ili PDD-NOS (pervazivni razvojni poremećaj, nespecifikovan).
Danas se sve ove varijante posmatraju u okviru spektra autizma, ali je i dalje korisno praviti razliku u težini simptoma radi bolje podrške i razumevanja.
Rani simptomi blažeg autizma
Rano prepoznavanje simptoma je ključno. Kod dece, blagi autizam se može manifestovati kroz:
- nedostatak ili slab kontakt očima,
- ograničeno interesovanje za igru sa vršnjacima,
- kašnjenje u razvoju govora ili specifičan način govora,
- usmeravanje pažnje na određene predmete ili aktivnosti,
- pojačanu osetljivost na zvuke, mirise ili svetlost.
Simptomi kod male dece često mogu izgledati suptilno i biti pogrešno protumačeni kao stidljivost, tvrdoglavost ili introvertnost.
Zbog toga roditelji i nastavnici igraju ključnu ulogu u ranom prepoznavanju i upućivanju na dijagnostiku.
Simptomi kod adolescenata i odraslih

Kod adolescenata i odraslih simptomi blagih oblika autizma mogu uključivati:
- teškoće u održavanju razgovora ili u razumevanju neverbalnih znakova,
- poteškoće u razumevanju sarkazma, šala ili metafora,
- izraženu potrebu za rutinom i predvidivošću,
- izražene interesne sfere, ponekad vrlo uske i specifične,
- anksioznost u novim ili nepoznatim socijalnim situacijama.
Iako odrasle osobe sa blagim autizmom često mogu završiti fakultet, zaposliti se i zasnovati porodicu, oni i dalje mogu imati poteškoće u složenim socijalnim interakcijama, kao i u prilagođavanju promenama.
Uzroci i faktori rizika

Tačan uzrok autizma nije poznat, ali naučna istraživanja ukazuju na kombinaciju genetskih i okolinskih faktora.
Neki od potencijalnih faktora rizika uključuju:
- genetske predispozicije,
- stariju roditeljsku dob,
- komplikacije tokom trudnoće ili porođaja,
- neurorazvojne poremećaje u porodici.
Važno je naglasiti da autizam nije posledica roditeljskog stila, vakcinacije ili emocionalnog odnosa u porodici, što je često pogrešno verovanje.
Razlike između blagih i težih oblika autizma
Osnovne razlike odnose se na intenzitet simptoma i stepen podrške koji je potreban osobi.
Kod blažeg oblika:
- simptomi su manje izraženi,
- komunikacija je često očuvana, iako može biti specifična,
- samostalnost u svakodnevnim aktivnostima je veća,
- intelektualne sposobnosti mogu biti prosečne ili iznad proseka.
Nasuprot tome, kod težih oblika autizma prisutne su ozbiljne poteškoće u komunikaciji, često i neverbalnost, izražena repetitivna ponašanja i potreba za intenzivnom podrškom u svakodnevnom životu.
Poređenje sa Aspergerovim sindromom
Aspergerov sindrom je ranije smatran posebnim poremećajem, a danas se posmatra kao deo autističnog spektra.
Osobe sa Aspergerovim sindromom imaju razvijen govor i intelektualne sposobnosti, ali im nedostaju socijalne veštine i fleksibilnost u ponašanju.
U praksi, Aspergerov sindrom se često preklapa sa onim što se danas naziva blagi autizam.
Podrška i terapija

Osobe sa blagim autizmom spadaju u nivo 1 podrške.
To znači da im je potrebna najmanja, ali ipak značajna pomoć u svakodnevnom životu.
Najčešće terapije i strategije uključuju:
- Kognitivno-bihevioralnu terapiju – pomaže u razumevanju i upravljanju mislima, emocijama i ponašanjem,
- Trening socijalnih veština – uči osobe kako da započnu razgovor, održe kontakt i bolje razumeju društvene situacije,
- Logopedsku terapiju – podržava razvoj jezika, komunikacije i izražavanja,
- Radnu terapiju – pomaže u razvijanju praktičnih i životnih veština.
Pored terapija, važna je i podrška porodice i okruženja. Strukturisano i predvidivo okruženje olakšava svakodnevno funkcionisanje.
Uključivanje škole i nastavnika u razumevanje potreba deteta sa autizmom ima ključni značaj.
Podrška porodici i društvena integracija

Porodice dece sa blagim autizmom suočavaju se sa izazovima u pružanju kontinuirane podrške, ali i sa pitanjem kako obezbediti adekvatno obrazovanje i socijalnu uključenost.
Edukacija roditelja i članova porodice pomaže da se smanji stres i da se dete bolje podrži u razvoju.
U društvu, podrška uključuje prilagođavanje obrazovnih sadržaja, razumevanje na radnom mestu i promociju tolerancije i inkluzije.
Na taj način, osobe sa autizmom mogu ostvariti svoj puni potencijal i doprineti zajednici.
Zašto je rana intervencija važna?
Istraživanja pokazuju da rana dijagnostika i intervencija značajno poboljšavaju ishode za decu sa autizmom.
Učenje socijalnih i komunikacionih veština u ranom detinjstvu povećava mogućnost samostalnog i uspešnog života u odraslom dobu.
Svaka godina odlaganja smanjuje mogućnost pravovremenog razvoja i prilagođavanja.
Izazovi odraslih sa blagim autizmom
Odrasle osobe sa blažim autizmom se često suočavaju sa problemima koji nisu uvek vidljivi spolja.
To mogu biti poteškoće u radnom okruženju, nerazumevanje kolega, problemi u partnerskim odnosima i osećaj socijalne izolacije.
Podrška u obliku savetovanja, podržavajućih grupa i fleksibilnih radnih uslova može značajno poboljšati kvalitet života.
View this post on Instagram
Za kraj
Iako je najblaži oblik autizma manje izražen od težih formi, on i dalje zahteva pažnju i razumevanje.
Svaka osoba sa autizmom je jedinstvena, a pristup mora biti individualizovan.
Edukacija, terapija i socijalna podrška pomažu osobama sa blagim autizmom da razviju svoje potencijale i budu aktivni članovi društva.
Autizam nije prepreka za uspešan život, ali zahteva prilagođavanje i razumevanje.
Ulaganje u podršku, edukaciju i inkluziju doprinosi ne samo osobama sa autizmom već i celoj zajednici, jer se stvaraju tolerantnije i otvorenije društvene vrednosti.